Huskeliste til crossfit konkurrence

Når man er til crossfit konkurrence, er der mange forskellige ting som er gode at have med, jeg vil komme med mine erfaringer og observationer her.

Det er en dårlig ide med træning to dage før konkurrencen, tredjedagen før kan bruges til let træning eller tekniktræning. Det er måske en selvfølge men lad være med at planlægge træning dagen efter konkurrencen, det kommer du til at fortryde 🙂

Dagen før konkurrencen er det meget vigtigt at spise som du plejer, hvis du kører strict Paleo kan det være en god ide at spise ekstra kulhydrater. Desuden er det vigtigt at få rigeligt med søvn. Er det en konkurrence som er langt væk kan det være en fordel at tage dertil dagen inden.

Huskeliste på dagen:

Crossfit konkurrencer forløber oftest over en hel dag, hvor der er flere konkurrencer fordelt over dagen, hvilket gør det ekstra vigtigt at tasken er pakket godt 🙂

Tøj: Se mit indlæg om tøj til crossfit – Husk ekstra sæt af alt tøj, du kan jo risikere at det regner eller du bliver dyngvåd af sved! Uanset vejr er det en god ide at have både bluse og lange træningsbukser med, så du ikke bliver kold mellem konkurrencerne.

I forhold til tøj, er det super vigtigt at du har noget på, som du ved du har det godt med at træne i, trusser/boksershorts som du ved er behagelige, også selvom der kommer 100 situps i finalen! Hvis du har lidt trætte ben aftenen inden konkurrence så vil jeg også anbefale at du sover med dine kompressionstrømper på, så er sandsynligheden for friske ben på dagen meget større.

Sko: Medbring forskellige sko, jeg har altid selv mine vægtløftersko, mine almindelige træningssko og et par ekstra, fx. løbesko, eller hvad du nu foretrækker. Lige før konkurrencen er det en god ide at huske at binde dobbeltknude på skoene så du ikke mister dyrebare sekunder imens uret tikker.

Væske: Husk drikkedunk (eventuelt to hvis der er langt til nærmeste vandhane) og drik rigeligt vand i løbet af dagen, det kan evt være en god ide at indtage elektrolytter som findes i de fleste sportsdrikke, det kan vise sig at være afgørende i finalen 🙂

Mad: Dette punkt er lidt svært, for det afhænger meget af hvad du plejer at spise! Det allervigtigste er at du ikke ændrer din kost voldsomt, så din krop skal arbejde ekstra hårdt på tilvænningen til noget nyt. Jeg spiser paleo lige nu, og har spist tilnærmet paleo det sidste år. Til en hel konkurrencedag har jeg: rigeligt frugt, blandede nødder, en bøtte skyr (husk teske) – rigtig godt hvis der er køleskab på konkurrencestedet, protein bar, proteinshake, min paleokage med chokolade ovenpå er god let omsættelig energi. Eventuelt en blandet salat med kyllingestykker i (husk bestik). Druesukker hvis du går helt kold.

Øvrigt:
– Handsker, hvis du plejer at bruge det til træning.
– Sportstape, du kan jo få brug for at blive lappet sammen, eller bruge det præventivt. Kan købes i de fleste sportsbutikker og fås i to bredder, jeg medbringer som regel begge dele.
– Håndklæde, måske ikke så meget til badet efter, men mere hvis det regner til en udendørs WOD, så er det dejligt at kunne tørre udstyret af.

Husk at passe på dig selv under konkurrencen og så vidt muligt holde god teknik i alle øvelser, hellere miste et par sekunder end at udgå med en skade. Ofte er det til sidst når man er træt at teknikken ryger.

Det er en god ide at lære sig selv at kende, så man hverken giver for meget gas og går kold for tidligt, eller gemmer for meget energi og derfor ikke får givet sig fuldt ud. Den bedste måde at lære sine egne grænser at kende er ved at deltage i konkurrencer. Mange boxe afholder begynderstævner, så selvom du ikke selv synes du er klar kan det være en super god ide at springe ud i det, og tit bliver man overrasket over hvor meget man rent faktisk kan når det kommer til stykket. Jeg deltog selv i Fit As F*ck et halvt år efter jeg var startet til crossfit, og havde inden det været til to lokale stævner. Jeg glæder mig allerede til næste gang jeg står med sommerfugle i maven og ser uret tælle ned fra 10-9-8…. 🙂

louise