Hvad byder Fanø på om vinteren?

Last modified date

Comments: 0

Masser af dejlige naturoplevelser ❄️ vigtigt er det dog at have nok tøj på, læs mere om det i en tidligere post.

Fanøs 5 bjerge

Fanø har 5 bjerge og vi har besteget de 4, trods sne og blæst 🌬❄️ der er meget fine udsigter fra bjergene og når man har besteget dem alle kan man få et bjergpas på turistkontoret (husk at tjek deres åbningstider http://visitfanoe.dk/da/home/)

På toppen af Kikkebjerg

Der er Kikkebjerg som ligger tæt på/i Nordby, så er der Pælebjerg som ligger tæt på naturlegepladsen, Mosedalsbjerg som ligger i Sønderho, Klingebjerg og Annedalsbjerg som ligger ca. midt på øen på den østlige side. Det eneste vi ikke fik besteget var Annedalsbjerg, derfor må vi tilbage, så vi kan få Fanøs “Big 5” på listen 🏔

På toppen af Pælebjerg i snevejr

Cykelture

Vi har cyklet 🚲 Fanø tyndt i de 14 dage vi var på øen, pigerne har selv cyklet en del og de har også siddet i cykelvognen, det er virkelig dejligt at vi prioriterede at få plads til cykelanhængeren i autocamperen, den er blevet brugt meget allerede. Til børn, indkøb, børn og indkøb samtidig og til bytning af gasflasker, det ville være svært at have undværet den.

Den vildeste cykeltur var nok da vi “lige” ville cykle ud og bestige Klingebjerg og Annedalsbjerg på en lille smuttur før frokost. Det var dagen efter et snefald med ca.15-20cm sne, men cykelstien var jo ryddet, så det kunne kun blive godt 🤩 lige så snart vi kørte fra cykelstien langs Postvejen var der bare ikke helt så ryddet og der var sjap som var lidt svært at cykle i, særligt for små korte 6årige ben. Men de kløede på og klarede den i fin stil, Julie sprang elegant af som fra en hest når sneen blev for dyb eller der blev ufremkommeligt. Lidt længere ude af vejen var der faktisk slet ikke ryddet og der var bare hjulspor, men det var faktisk bedre at cykle på 👍🏻 vi var stadig målsatte på at der skulle bestiges bjerge 🏔 så efter at have skiftevis gået og cyklet i ca. 1 1/2time kom vi frem til Klingebjerg, vi fik besteget bjerget, nydt udsigten og en snack og noget vand på toppen. Vi havde jo tænkt det bare lige var en smuttur så vi ikke behøvede madpakker 🙈 vi blev klogere!

Hjulsporene som stoppede brat

Da vi havde nydt udsigten lidt, cyklede vi videre af vejen der blev mere og mere ufremkommelig og med kæmpe snedynger der var føget hen over markerne. Missionen var dog klar, der skulle bestiges et bjerg mere på turen. Vi blev dog nødt til at kapitulere da bilsporet ikke var længere, bilen havde opgivet og var bakket tilbage til det der mere lignede en vej og vi blev nødt til at gøre det samme. En meget lærerig tur, hvor vi fik nogen fantastiske naturoplevelser, udsigter og testet vores udeholdenhed og sammenhold 👨‍👩‍👧‍👧 på vejen tilbage blev der sunget diverse julesange blandet med Kim Larsens de bedste og “jeg er så glad for min cykel”, og så kan man jo klare alt! 😃

Stande og klitter

Strandene på Fanø er trækplasteret om sommeren men er også fantastisk når der er frost og sne. Her er der store skøjtebaner inde på strandene uden anden risiko end lidt våde fødder hvis man går igennem og klitterne er også fantastisk flotte med sne. Vi brugte mange timer på at lege på isen og studere de flotte mønstre. Samt “kælke” på rumpen ned at klitterne hvor der lå sne nok. Mange timers hyggeligt og sjov leg, hvor vi også samlede skaller, sten og søpindsvin som blev bygget til skulpturer. Sofie kan desuden bruge timer på at samle strå og visne blomster og lave smukke buketter.

En dag inviterede vi på solnedgang og snack på stranden, det var en skøn oplevelse 🌅

Solnedgang og snack på Rindby Strand

Trolden på Fanø

Selvfølgelig skulle vi også finde trolden på Fanø, vi sprang på cyklerne og cyklede til Kikkebjerg hvor vi stillede cyklerne og gik ud mod trolden 🙂 det var en hyggelig tur hvor vi også så en del fugle på vejen. Ude ved trolden nød vi udsigten og spiste vores frokost 😋 Trolden er bestemt et besøg værd 🙂

Naturlegepladsen
Vi var selvfølgelig også på naturlegepladsen et par gange, den første gang var den dag der kom mest sne ❄️ Vi cyklede hjemmefra mens sneen lige begyndte at dale og inden vi var hjemme igen var der faldet rigtig meget sne.
Den dag kunne vi lige så godt have været et andet sted, for det eneste pigerne lavede var at lege med sne og bygge snemænd ☃️ Men Morten og jeg fik en god cykeltur og TRX træning ud af det 💪🏼

TRX træning i snevejr

Den anden gang vi var der legede vi noget mere og vi fik igen trænet TRX 😉 legepladsen er super skøn og mange gode muligheder for motoriske udfordringer 🙂

TRX træning på naturlegepladsen

Nordby

Vi cyklede ind til Nordby flere gange, en af gangene var pigerne i cykeltraileren, som vi parkerede ved Super Brugsen og derfra gik vi ned til havnen hvor der var så tilfrosset at bådene lå skruet fast ❄️

Vi gik ind og så færgen komme i havn og så på isen der lå tykt over det hele med grødis i sejlrenden. Det var ret fascinerende.

Færgen på vej ind

Da vi gik lidt videre ud af stranden på den anden side af færgehavnen så vi 2 der vinterbadede 🥶 da vi kom ud på broen kunne vi se at der var isflager der hvor de lige havde badet, så vi blev enige om at det måtte have været en kold fornøjelse. Sofie ville dog gerne mærke vandet, så vi kravlede ned af stigen og hun stak fingrene i vandet 😉

Vi hyggede os på gåturen gennem Nordby mod cyklen igen, hvor vi kunne gå frit, da vi nærmest var de eneste turister og mennesker der i det hele taget var ude i det kolde vejr. Den dag var der ca.-10grader ❄️ men ikke så meget vind, så det var ok med det kolde vejr.

Som afslutning kan vi kun anbefale at tage til Fanø også om vinteren ❄️ der er smukt og dejligt uanset årstid ♥️

Louisep

Vi er en familie på 4, far Morten, mor Louise, datter Sofie 6år og datter Julie 6år. Vi er på 6mdr. Orlov rundt i Danmark i vores autocamper “Campi Hygge”. Du kan se mere om vores rejse på Instagram soerensen.louise Når vi ikke er på orlov bor vi i lejlighed i Esbjerg. Julie og Sofie har indtil videre gået i børnehave og starter i skole når vi kommer hjem igen. Vi har længe haft planlagt at skulle på orlov, men planen var Australien og syd øst Asien, hvor Morten og Louise har rejst rundt med rygsæk før børn. Men som verden er nu har vi ændret planer et par gange, se mere om det i indlæg. Vi startede vores orlov på Fanø, det er jo også en ø 😉 og der har vi været de første 14 dage. Læs med og se mere om autocamperlivet som familie rundt i Danmark. Det skal lige siges at vi aldrig har ejet campingvogn eller autocamper tidligere, så alt er nyt for os og vi har en meget stejl læringskurve 🤩