Test af søvn CD’erne “sov godt”

Jeg har en træningskammerat som i en længere periode har brokket sig over dårlig og alt for lidt søvn, da jeg så fik muligheden for at modtage Bobby Zachariaes søvn cd’er fra Forlaget Rosinante var det jo en oplagt mulighed for at hjælpe hende. Det ville være omsonst hvis jeg selv skulle lytte til dem, da jeg er en af de heldige der kan sove uanset hvor jeg er, hvis bare jeg er træt nok. Har rejst rundt i Asien i 5 måneder for nylig og der sov jeg adskillige timer siddende op i tog og bus, det samme er gældende for min kæreste, så ham kunne jeg heller ikke bruge som forsøgskanin.

Min forsøgskanin er kvinde, i starten af 20’erne, har dyrket sport hele sit liv og dyrker i øjeblikket CrossFit. Hun træner 7-8 timer om ugen og har oplevet søvnproblemer gennem de sidste 2 år.

Hun startede søvn forbedringen ved at følge Bobbys anvisninger, “Sov godt” består af er en bog og 2 CD’er og er udgivet af Bobby Zachariae cand.psych., dr. med og er en del af serien “Visualisering og helbredelse.” Cdérne koster 249,95 hos Rosinante.

Sov Godt

Den første uge registrererede hun sin søvn, som foreskrevet. I bogen er der et skema man skal udfylde, det man skal svare på hver morgen er: hvad klokken er når man går i seng, da man slukkede lyset, faldt i søvn, hvor mange gange man var vågen i løbet af natten, hvor længe man var vågen, hvornår man vågnede om morgenen og hvornår man stod op, og et par parametre mere, samt kvaliteten af søvnen på en scala fra 1-5, hvor 1 er særdeles ringe og 5 er særdeles god.

Søvndagbogen skal bruges til det videre arbejde med at forbedre søvnvanerne. Efter at have registreret søvnen i en uge skal man lave en sammentælling af 3 parametre, hvor mange timers ophold i seng, hvor mange timers søvn og vurderingen af søvnkvalitet. Ud fra det får man nogen tal der kan bruges til at regne søvneffektiviteten ud, hvis det tal er under 85-90% er der plads til forbedring. Min første prøvekanin havde et tal på 84,21%, så der var plads til forbedring.

Hvis registreringen af den første uges søvn viser at der er plads til forbedringer indeholder bogen et skema hvor man kan få et overblik over sine sovevaner og livsstil. Der er mange parametre, som motion, kost, indretning af soveværelse, aktiviteter i soveværelset, afspænding og hvilke tanker der fylder hovedet når man ligger i sin seng og skal sove. Dette skema giver et overblik over ens problemområder i forhold til søvn. I hendes tilfælde viste det sig at det mest var i forhold til aktiviteter i soveværelset og tankerne der skulle arbejdes med.

Helt konkret at stoppe med at checke e-mails, kigge på uret når man skal sove, tænke på arbejdsopgaver, tænke på problemer og bekymringer og være bekymret for ikke at kunne falde i søvn og få søvn nok, så hun er udhvilet dagen efter. Det var de arbejdspunkter hun skulle gøre noget ved.

Før hun startede sine registreringer troede hun at hendes problem var at hun ikke sov nok om natten og det gav anledning til en masse frustrationer. Det viste registreringerne slet ikke var tilfældet, hun sov nok timer, men til gengæld var der nogle tankemønstre og vaner der skulle arbejdes med og ændres.

De positive ting hun har at sige om cd’erne er:

  • Hun er blevet opmærksom på hvor problemet var.
  • Overblikket over hvor mange timers søvn hun faktisk får har fjernet den stress hun tidligere havde i forhold til at vågne om natten.
  • De negative tanker hun tidligere havde omkring søvn er fjernet ved at hun har fået overblik.
  • Tidligere brugte hun sin smartphone som vækkeur, hun fandt ud af at det var et forstyrrende element og har nu skiftet telefonen ud med et vækkeur.
  • Hun går senere i seng hvis hun ikke er træt, eller står op igen hvis hun ikke kan sove, så hun ikke bare ligger i sengen.
  • Cd’erne har givet et fokus i forhold til mange ting, blandt andet at kunne holde koncentrationen omkring at læse en bog, hvilket er meget vigtigt at kunne når man er studerende som hun er.

Det eneste negative hun har at sige om det er at CD’erne minder meget om hinanden.

Hun har oplevet en klar forbedring af sin søvn, men der er stadig noget at arbejde med. Det arbejde er dog blevet meget lettere efter at hun har gennemført “Sov godt” programmet.

Der er flere forsøgskaniner igang, så der kommer flere tests af “Sov Godt”

Louisep

Vi er en familie på 4, far Morten, mor Louise, datter Sofie 6år og datter Julie 6år. Vi er på 6mdr. Orlov rundt i Danmark i vores autocamper “Campi Hygge”. Du kan se mere om vores rejse på Instagram soerensen.louise Når vi ikke er på orlov bor vi i lejlighed i Esbjerg. Julie og Sofie har indtil videre gået i børnehave og starter i skole når vi kommer hjem igen. Vi har længe haft planlagt at skulle på orlov, men planen var Australien og syd øst Asien, hvor Morten og Louise har rejst rundt med rygsæk før børn. Men som verden er nu har vi ændret planer et par gange, se mere om det i indlæg. Vi startede vores orlov på Fanø, det er jo også en ø 😉 og der har vi været de første 14 dage. Læs med og se mere om autocamperlivet som familie rundt i Danmark. Det skal lige siges at vi aldrig har ejet campingvogn eller autocamper tidligere, så alt er nyt for os og vi har en meget stejl læringskurve 🤩

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Post comment