Christiansø med børn

Last modified date

Comments: 0

Solnedgang over lille tårn

Christiansø er vidunderlig lige nu i starten af sommeren, der er grønt og frodigt, frøerne giver den gas, der er fugle som ligger på rede overalt, gråsælerne ligger rundt omkring på de små klippeøer ud for kysten og der er ikke for mange turister 😉

Frøer på Christiansø

Vi havde egentligt tænkt at vi måske skulle springe over Christiansø, for det er ret pebret at komme med færgen derud, ca. 700kr for os fire, (til sammenligning gav vi 199kr for at sejle med autocamperen fra Køge til Rønne) men hold da op jeg er glad for vi blev overbevidst om det modsatte, jeg har en efterskolelærer som er vokset op på Bornholm og min mor har en veninde som også er og de talte begge så varmt om Christiansø at vi blev overtalt og nu har 3 af os så været der 2 gange og alle 4 har overnattet derude i 2 nætter.

Sofie, Morten og jeg tog derud første gang sammen med morfar, mens Julie blev hjemme sammen med mormor og slappede af. Det var en søndag med bragende solskin, hvilket nok ikke gjorde turen dårligere 😉 Vi var heldige at skipper sejlede omkring Tat hvor der lå en masse sæler og solede sig, det var helt vildt hvor mange der var, det var sjovt at se hvordan de lå og møffede rundt og ”vinkede” til os. Da vi ankom til øen tog vi med på en guidet tur, det var så fint at få fortalt noget af historien om øen og få set nogen af de ting som vi måske ikke selv ville have undersøgt. Vi var oppe og se fængslet og der snakkede guiden Charlotte om Jacob Dampe som fængslet faktisk blev  bygget til, fordi han var modstander af en enevældig konge, Charlotte spurgte om nogen børn vidste hvad enevældet betød, Sofie rakte hånden op og svarede at det var kongen som bestemte det hele, det var en stor oplevelse for Sofie, da de større børn faktisk ikke vidste det.

Efter rundturen gik vi i Kongens have og spiste madpakker og så kunne vi godt se at tiden var ved at løbe fra os, da vi nærmest kun havde nået at se Frederiksø og vi havde købt billetter til store og lille tårn, derfor løb jeg ned til færgen og spurgte om de sejlede senere end kl.14, men det gør de desværre ikke før højsæsonen, så vi fik travlt og nåede at få set begge tårne overfladisk. Men det var så dejlig en tur at vi måtte derud igen.

Vi bookede derfor overnatning i præstens lejlighed i Gaden og købte færgebilletter til en uge efter.

Der bliver kigget på frøer

Da vi alle skulle afsted på tur var pigernes nye venner også med, vi har endnu engang været så super heldige at møde en dejlig familie som også er afsted på lang tur, de bor i telt og er afsted i 4 måneder, de har tre piger på 7,5 og 3 år, så der bliver leget en hel masse. Vi forældre er også faldet godt i snak, så det var super hyggeligt at vi uafhængigt af hinanden havde booket overnatning på Christiansø.

Vi blev indlogeret og gik en tur, fandt en legeplads og drak en kop lækker is kaffe fra Sirenehuset, gik Christiansø rundt, kiggede på frøer, spiste aftensmad sammen på gæstgiveriet som er øens lækre, hyggelige spisested og derefter da alle børn sov, fejrede vi at det var 10 år siden vi i hvert par havde mødt hinanden første gang, ret sjovt at det var samme dag.

Svanemor og unger med storetårn bagved

Dagen efter legede vi igen på legeplads, drak kaffelatte fra Sirenehuset og så tog vi de 3 største piger med på guidet tur, vi var så super heldige at der ikke var andre som ville med på tur, så det var os 6 der var med og guiden Louise er naturvejleder og lærer på øen, så det var en fantastisk tur lige på pigernes præmisser. Vi startede med at se sælkranier, skind og måge kranier, vi fik historien om hvordan fæstningsværket var bygget og så hvordan man huggede huller ned i granitten for at gøre plads til krudt til sprængning, vi så og snakkede med frøerne, samlede edderdunsfjer, kiggede på Maria Tidslen og fik en historie om hvorfor den hed det og sluttede på øens højeste punkt Møllebakken med udsigt over det østligste punkt. Det var virkelig en lærerig tur for både børn og voksne og mega interessant for pigerne, da det blev fortalt i et sprog de forstod. Louise (guiden) foreslog også at vi skulle booke en fugletur med Anton og høre mere om ringmærkningen på øen, for måske at være heldige at se nogen fugle i nettet og være med til at slippe fuglene igen.

Anton fortæller

Vi skrev til Anton om aftenen og aftalte at mødes ved Møllehuset dagen efter kl.9, vi fik en super spændende gennemgang af ringmærkningens historie på Christiansø, han fortalte os lidt om sin rejse som ringmærker og at han har ringmærket over 80.000 fugle i sit korte liv, det synes vi alle var ret sejt. Han fortalte om hvordan fuglene om efteråret kan være så sultne og udmagrede når de mellemlander på Christiansø at han har set en flok musvitter springe på og æde en af sine egne og endog i flok kan finde på at dræbe en solsort, naturen er vild. Desuden oplever de ved diset vejr at der pludselig lander vildt mange små fugle på øen fordi de ikke kan se Bornholm og derfor ”nødlander” på Christiansø som er det eneste land de har i sigte.

Fine halefjer

Vi var heldige at der var fugle i nettene mens vi var der og vi fik set en hel del forskellige fugle, vi fik set hvordan man undersøger om fuglen er fed eller udmagret, og om det er en ungfugl eller en voksen. Det er kun fuglene der overvintre nord for Sahra man kan se det på, for de har ikke skiftet fjer, men har bare meget slidte fjer efter rejsen. Vi fik set og forklaret hvordan dækfjerene passer på flyvefjerene og hvor mange fjer der er i halen på langt de fleste fugle. Desuden kunne vi kønsbestemme to af de 7 fugle vi så og det var solsorten, som Sofie og Julie kunne se var en han på grund af det flotte orange næb og den sorte fjerdragt og så fik vi lært at en stære hun har en hvid ring om øjet, så den kunne vi også bestemme.

Vi fik også alle sammen lov til at slippe en fugl eller to ud efter ringmærkningen og snak om hvilken fugl det var og hvor den overvintrede med videre. Det synes vi alle var ret sjovt og de fugle pigerne slap fri blev begge siddende længe i deres hånd før de lettede og fløj.

Denne oplevelse vil vi helt klart anbefale både børn og voksne som besøger Christiansø med overnatning. Hvis du ikke skal overnatte og du er meget interesseret i en tur kan du sikkert booke den på forhånd inden ankomst.

Badebroen på Frederiksø

Inden vi forlod øen var Sofie og jeg lige ude og bade fra badebroen hvor de lokale børn lærer at svømme, det var lidt koldt, men også ret sjovt at lige på den anden side af klippen lå en flok gråsæler og tog solbad. Ud over det fik vi sendt et par postkort fra Danmarks østligste punkt.

Tips til Christiansø

• Book er rundtur med de lokale guider, de står klar når båden ankommer.
  • Overnat på øen, så har du mulighed for at fornemme ø-stemningen.
  • Book en tur med Anton og vær med til at ringmærke fugle, hør om deres arbejde og fuglelivet på Christiansø.
  • Husk både varmt tøj, solcreme  og kikkert til sejlturen. Vinden kan være kold på sejlturen og solen skarp og det er ærgerligt ikke at kunne nyde turen fra dækket fordi man har det forkerte tøj på eller mangler solcreme. Der er masser af fugleliv og gode muligheder for at se sæler undervejs så en kikkert er også vigtig.
  • Hvis du kun er på en endagstur så tag madpakke med og spis ombord på færgen, så har du mere tid til at udforske øen i stedet for at sidde på restauranten.
  • HUSK ALT er fredet på Christiansø og Frederiksø, du må kun kigge, dufte og ae blomsterne, græsset og alle andre planter. Desuden må fæstningsværket ikke klatres på, da det potentielt kan være farligt.

Louisep

Vi er en familie på 4, far Morten, mor Louise, datter Sofie 6år og datter Julie 6år. Vi er på 6mdr. Orlov rundt i Danmark i vores autocamper “Campi Hygge”. Du kan se mere om vores rejse på Instagram soerensen.louise Når vi ikke er på orlov bor vi i lejlighed i Esbjerg. Julie og Sofie har indtil videre gået i børnehave og starter i skole når vi kommer hjem igen. Vi har længe haft planlagt at skulle på orlov, men planen var Australien og syd øst Asien, hvor Morten og Louise har rejst rundt med rygsæk før børn. Men som verden er nu har vi ændret planer et par gange, se mere om det i indlæg. Vi startede vores orlov på Fanø, det er jo også en ø 😉 og der har vi været de første 14 dage. Læs med og se mere om autocamperlivet som familie rundt i Danmark. Det skal lige siges at vi aldrig har ejet campingvogn eller autocamper tidligere, så alt er nyt for os og vi har en meget stejl læringskurve 🤩