Chiang Mai til Pai på scooter

Vi havde fra flere vi har mødt på vores rejse hørt at Pai skulle være helt fantastisk, så det ville vi selvfølgelig gerne opleve. Vi overvejede de muligheder der var for transport derop og blev enige om at leje en scooter og køre selv. Langt de fleste fortalte at man uanset hvad ville blive køresyg på minibusserne og så kunne man heller ikke holde pauser og køre forbi andre ting på vejen.

Skygge scooter billede

Leje af scooter faldt på Tonys Big Bikes, som flere af de lokale expats anbefalede. Ejeren var en rigtig flink fyr som anbefalede at vi tog mindst en 125 cc, da den ville kunne trække op ad bakke og var behagelig at køre på, når vi skulle så langt (ca. 150 km). Vi valgte en Honda Psx og det var et rigtig godt valg! Den var behagelig, let at styre og der var plads til at vi kunne låse hjelmene ned i den og vores lille rygsæk kunne være der mens vi kørte.

Vi kørte fra Chiang Mai kl.9 om morgenen lørdag d.23.3.2013 og det gik let derud af, efter vi var ude af old citys tætte trafik gik det let og særligt da vi kørte fra den store vej og op mod Pai var der meget lidt trafik. Måske er vi heldige med årstiden, det er absolut ikke højsæson lige nu, hvilket er meget forståeligt for luften er rigtig dårlig da de brænder rismarker af. Men det var skønt det var udenfor sæsonen da vi havde hørt rigtig mange historier om vanvittige minivans der hvis man ikke passede rigtig meget på, kunne finde på at køre en af vejen. Det oplevede vi intet af, overhovedet ikke, vi trak ud til venstre når der kom hurtigtkørende trafikos så overhalede de og vi kunne køre længere ud på vejen igen. Ned ad bakke fik vi god fart på og scooteren vi lov til at vise hvad den kunne.

Fuld fart på

Vi holdt pause på en hyggelig café på vej op mod Pai, hvor der havde været andre danskere før os, på pyntehylden på dametoilettet var der en dansk krimi 🙂 vi kørte videre, kun med et par småstop for at kigge på udsigten, som desværre var ret svær at se, da der var meget smog/røg/skyer eller hvad det nu var. Oppe på toppen duftede det skønt af Norge, der var fyldt med nåletræer og luften var frisk og skøn! Desværre blev den ikke ved med at være helt så god på vej ned mod Pai, men den var stadig meget bedre end Chiang Mai 🙂 Lige inden vi nåede til Pai var der sket et uheld, der var et køretøj som var kørt gennem autoværnet og der var redningsfolk og ambulancer. Det er også farlige veje, det går meget op og ned og der er rigtig mange sving! Man skal tænke sig om, særligt nedad skal man passe på ikke at overophede bremserne, så de sætter ud, vi skiftede mellem at bruge for og bagbremse og så kørte vi ikke hurtigt.

På scooteren

Da vi kom til Pai blev vi mødt af en skilteskov med reklamer for guesthouses, massage, restauranter, vandfald, udsigtspunkter også videre. Tydeligt at se turismens indtog i byen, vi kørte lidt rundt og fandt et sted at spise frokost. Efter frokost tog vi ud til hotsprings med mineralbade, det var rigtig flot og lå tæt på byen, vi kom forbi mange elefanttrekking steder, hvor elefanterne stod klar til turisterne. Vi nøjedes med hotsprings, det kostede 200 bath pr. person at komme ind, da det lå i en nationalpark. Vi havde badetøjet med, så vi fik os en dukkert, de lovede at alle muskelømheder ville gå væk, hvilket vi så frem til, da vi dagen inden havde lavet 150 Wall Balls og havde meget ømme lårbasser 🙂 det holdt så ikke, vores ben var endnu mere ømme dagen efter!

Ham mødte vi ved mineralbadende

Efter det fandt vi et dejligt sted at overnatte, det var en bungalow og det kostede 800 bath incl morgenmad. Der var swimmingpool og det lå på den anden side af floden end byen, der var den fineste udsigt over bjergene og der gik vandbøfler lige bag vores bungalow. Da vi var flyttet ind og det obligatoriske tjek af bedbugs var fuldendt tog vi scooteren ind til byen igen. Der var ved at blive stillet op til night marked, så alle de lokale havde hver deres lille bod hvor de solgte alt muligt turist halløj, rigtig mange t-shirts overklistret med Pai, men der var også nogen fine ting ind imellem. Vi havde dog ikke plads til noget på scooteren hjem, så vi kiggede kun og købte en pandekage med banan 🙂

I Pai by er der rigtig mange turister! Der er rigtig mange fulde og påvirkede turister som kører på scooter, det er det sted i Thailand med flest scooter ulykker! Men hvis man bare passer på og lader være med at køre scooter i påvirket tilstand er det sikkert nok, det var ihvertfald vores fornemmelse 🙂 det at der er mange turister har givet de gode ting med i købet at der er rigtig mange gode spisesteder, vi spiste aftensmad på en rigtig hyggelig lille restaurant witching well hvor vi fik lækre burgere og hvis der havde været plads til mere mad havde de også virkelig lækre desserter så vi 🙂

Pai by OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter maden gik vi en runde mere og kiggede på boder og så kørte vi tilbage til hotellet og hoppede i seng. Næste morgen vågnede vi, stod op og fik morgenmad, det var ok til prisen, kaffe, scrambled æg, toastbrød og lidt grønt. Derefter chekkede vi ud og kørte ind til byen og kørte lidt rundt derinde, vi fandt et skilt med udsigtspunkt og kørte efter det, vi kom lidt ud af byen, gennem et kinesisk kvarter og det gik ret stejlt opad. Hvis der havde været klart vejr havde der sikkert været en virkelig flot udsigt! Det var der ikke, men vi fik en potte kinesisk te for vore 20 bath og tågen lettede lidt mens vi sad der 🙂

Scooter og Louise på udsigtspunkt

Vores tur tilbage til Chiang Mai startede vi ved 13.30 tiden, vores første stop var ved Memorial bridge fra krigens tid. Derfra kørte vi til den første café som ligger oppe i den friske luft ved nåletræerne, der drak vi en ice latte og noget vand og så var vi kørende igen. Lidt længere nede var der et skilt mod geysere, Morten havde aldrig set geysere før og det var kun 6,5 km fra hovedvejen, så det besluttede vi os for at gøre. Det er turen værd! Der var fin natur, geysere og der var også mulighed for at bade i mineralbade, det sprang vi over, da vi havde en middagsaftale i Chiang Mai.

Geysere i Thailand

Efter geyserne var det retur mod Chiang Mai, vi var tilbage i byen kl. 18 og nåede vores middagsaftale med Haakon og Jackie som skulle med fly til N.Y. samme aften, det var god mad og hyggeligt selskab. Efter det blev det til en lille tur på night marked og så hjem i seng. Man bliver træt af at sidde koncentreret på en scooter i så mange timer, men det var en super god tur og hvis man er vant til at køre på scooter og det ikke er absolut højsæson ville vi ikke være i tvivl om hvordan vi ville transporteres til Pai, det ville blive på en god scooter 🙂

middag med Haakon og Jackie

PS. Til vores bekymrede mødre og Flemming, man skal ikke tro på alt hvad man ser på internettet og scooteren kunne kun køre 90 km i timen 🙂