Panglao – Alona Beach – snorkeltur med skildpadder

Da vi ankom til vores hotel med tricykel fra Tagbilaren til den nette sum af 250 pesos, flyttede vi direkte ind på værelset og hoppede direkte i poolen.

Hotellet er en tidligere kæmpe villa der er lavet om til hotel med 7 værelser, så der var ikke et evigt rend af turister. Personalet og ejeren var super søde og man glemte helt at man var lige ved siden af den mest turistede strand vi havde været på under hele vores tur.

Alona Beach Hotel Golden Palm

Om aftenen fandt vi restauranten som lå nr. 2 på Tripadvisor, da den første lå for langt væk til at gå 🙂 Set var rigtig god mad og hyggelige omgivelser, lige bortset fra at vi var omringet af rygere.

Alona Beach er indbegrebet af en turiststrand! Der er masser af restauranter hele vejen ned langs stranden som er ca. 1 1/2 km lang. I vandet er der fyldt med både som er klar til at tage turisterne på diverse ture og der er naturligvis mulighed for at få massage på stranden, eller købe et stort modeltræskib, hvis man lige står og mangler det 🙂
Man kan også købe frugt, souveniers og den lokale specialitet æg med andefostre i, man drikker hviden og fisker anden op og spiser den. Selvom det så utrolig lækkert ud, valgte vi at springe over den delikatesse. Sandet er Hvidt, havet er blåt og turisterne er røde!
Sandet bliver revet hver dag, så det er fint og rent. Det var sjovt at opleve et traditionelt velbesøgt turiststed, men vi er glade for at vi selv kunne vælge at rejse videre efter et par dage.

Vi hoppede selvfølgelig på en snorkelbådtur med Luigi som nærmest lovede at vi ville se delfiner, skildpadder og de smukkeste koraller og fisk. Vi betalte 500 pesos forud og fik naturligvis også en kvittering på beløbet på bedste fillipiner maner 🙂

Vi skulle mødes med ham på stranden kl.6 om morgenen, så vi satte vækkeuret til kl.5, så der var tid til en kop kaffe og en grundig omgang solcreme inden afgang. Kl. 5.45 stod vi klar og kl. 6.05 var Luigi der også. Vi kom afsted og vejret var dejligt, der var faktisk allerede varmt på det tidspunkt.
På vej derud så vi en fisker som satte flamingoklodser med snøre på ud fra båden. Da vi havde sejlet lidt videre så vi en løs flamingo klods som bevægede sig, de fangede den ikke i første forsøg og Luigi lavede en u-vending og satte jagten ind.

Luigi på jagt

I andet forsøg fik de fat i den og en meget glad Luigi fik hevet en sværdfisk på ca. 1 kg ind hvorefter vi sejlede videre. Delfinerne dukkede ikke op til vores aftale, men de havde til gengæld sendt skildpadderne istedet og den byttehandel kan vi godt leve med. Efter vi havde hilst på skildpadderne lagde vi til ved Balicasag Island, hvor vi fik en souvenirsælger til at lave morgenmad til os. Efter morgenmaden forsøgte hun ihærdigt at sælge sine varer til os. Da vi efterhånden er ret hærdede hvad det angår, så lykkedes missionen ikke. Vi kom ud i en lille båd, som blev roet ud til koralrevet, inden vi sejlede ud havde bådmanden ihærdigt forsøgt at leje svømmefødder til os, da han sagde at strømmen var meget hård, den mærkede vi dog ikke noget til i det nærmest helt blanke vand.

Den største fisk i vandet

Vi plaskede rundt i ca. 1 1/2 time og et par af skildpadderne var også lige forbi og hilse på. Derud over var der masser af forskellige fisk og flotte koraller. Der var en skarp klippekant, med en dyb afgrund som vi svømmede lige på kanten af, det var også der vi så skildpadder. De små fisk holdt sig oppe på lavt vand, så det var sjovt at svømme lidt frem og tilbage.

Fisk ved Alona Beach

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Da vi næsten havde fået svømmehud mellem fingrene hoppede vi op i båden igen og sejlede ind. Luigi var lige ved at spise sin frokost, så han foreslog vi gik ud og samlede skaller, så det vi selvfølgelig 🙂

Louise ude og samle skaller

Da han var færdig med frokosten kom han og hentede os og så sejlede vi ud for at se om delfinerne havde lyst til at vise sig frem. De var desværre fortsat noget generte, så dem må vi se en anden gang. Vi tog istedet til Virgin Island hvor vi kunne købe perler, buko (friske kokosnødder) og diverse fine skaller. Vi nøjedes med buko og så tog vi disse fine billeder, vores form for Ø hopning på Filipinerne 🙂

Island Hopping

Buko på virgin island

Efter Virgin Island vendte vi kursen mod Alona Beach, det var blæst lidt op, så båddrengen blev sat foran Louise, så det ikke sprøjtede for meget på hende når vi ramte en bølge, det er da service! Vel hjemme igen blev vi sat af på stranden, betalte resten af vores tur og fik ingen kvittering, hvilket faktisk kan koste 2-4 år i fængsel!!