Assens Havn i Autocamper med børn og lidt om Baagø

Last modified date

Comments: 0

Vi ankom til Assens Havn efter en fantastisk overnatning på P-pladsen ved Fænø sund. Da mange af faciliteterne var lukket grundet vinteren (åbner 31/3) var det halv pris så vi gav 75 kr pr nat inkl. strøm. Til gengæld var der ikke adgang til at påfylde vand og ikke adgang til badefaciliteterne. Der var også kun 2 toiletter som var åbne og det er de som ligger lige ved restaurant Mågen (ca 150m fra Autocamper pladserne).Betaling sker nemt ved havnekontoret via en automat. Her får man samtidig kode til Wifi som dog ikke virkede, jeg ved ikke om dette også var vinterlukket.

Normalt er der plads til 16 autocampere men på nogle af pladserne lå der lige nu både som var lagt på land. Der var dog stadig ca 8 pladser og det var rigeligt, vi lå i gennemsnit ca 2-3 autocampere per nat. Som på mange andre havne skal pladsen forlades kl 10 den efterfølgende dag.

Morgenstund på Assens havn

Aktiviteter for børn og voksne nær Assens havn.

Assens havn ligger i gåafstand til Assens centrum, men da det meste var lukket brugte vi kun byen til at handle ind i Super Brugsen som er den butik der ligger tættest på havnen. Derudover ligger der noget længere ude i industrikvarteret en Stark hvor man kan købe ny gas.

Assens autocamper parkering set fra bysiden

Legeplads på Assens Havn

På havnen er der er fin legeplads med 3 klatretårne som tilsammen symboliserer et skib, og derudover er der bl.a. også karrusel og svævebane. Ved legepladsen var der borde og bænke så der er rig mulighed for at spise frokost og nyde livet mens ungerne leger.

Krabbefiskeri

Der er rig mulighed for at fiske krabber på havnen fra stendigerne og de mange bådebroer, og maddingen i form af blåmuslinger er lige til at plukke i vandet, særligt under bådebroerne og man også kan ligge og betragte livet under vandoverfladen. Mens vi var der var det for koldt til at krabberne var nær land men det var der ingen grund til at fortælle pigerne og bare forberedelsen med at gøre de hjemmelavede fiskestænger (pinde med garnsnor) klar med madding var god underholdning.

Cykeltur til Baagø

Et af højdepunkterne var turen til Baagø med færgen som sejler lige fra den modsatte side af havnen. Sejltiderne kan ses her:

Sejlturen tager ca 30 min og er en oplevelse i sig selv. Fra færgen var der en flot udsigt over vandet og der var masser af fugleliv blandt andet mange edderfugle, og bare det at sejle med færgen til en ø er med til at forstærke følelsen af ferie. Det var absolut lavsæson da vi var der og derfor var billetpriserne også lavere og vi var de eneste på færgen udover en traktor. Vi havde selv cykler med hvilket viste sig at være et godt valg, for selvom man kan leje cykler ved havnen var der kun et par enkelte voksencykler og 2 babyløbecykler tilgængelige da vi ankom. Om sommeren ser det nok helt anderledes ud med udvalget, men der vil nok også være rift om dem i højsæsonen.

Da vi ankom kiggede vi os lidt omkring på havnen og fandt et kort over øen ved siden af postkassen på kiosken (der dog kun er åben 1.5.-sensommer) Louise studerede kortet og efter at have snakket om det blev vi enige om at tage blå rute ind til byen og kigge på det vi nu kom forbi.

Vi spiste frokost ved Baagø naturcenter hvor der var fine borde og bænke hvor der var både sol og læ. Tæt derpå var også et lille og gratis egnsmuseum hvor der var udstillet diverse landbrugsredskaber som blev brugt gennem tiderne på Baagø. Vi nød freden og roen på øen, som er en perfekt cykel ø med meget lidt trafik. De eneste motordrevne køretøjer vi mødte var en traktor og en lokal på en 4 hjulet motorcykel. Den sidste fik vi en god snak med, han arbejdede på øen og havde netop været ude og samle sten på en mark. Han boede hele året i en campingvogn som han indtil for nylig havde varmet op med brændeovn. Han havde dog fået besked fra sin læge om at droppe brændeovnen og smøgerne og havde derfor fået installeret en varmepumpe. Smøgerne holdt han dog fast i, for som han sagde, det er ikke mange laster man ellers kan have  på Baagø

Der er et rigt dyreliv på Baagø og vi så en del svaner og masser af andre fugle, og mens vi ventede på at komme retur med færgen var der en lille legeplads hvor pigerne kunne gynge. Mens Louise gik en tur ud til fyret.

Baagø fyr

Louisep

Vi er en familie på 4, far Morten, mor Louise, datter Sofie 6år og datter Julie 6år. Vi er på 6mdr. Orlov rundt i Danmark i vores autocamper “Campi Hygge”. Du kan se mere om vores rejse på Instagram soerensen.louise Når vi ikke er på orlov bor vi i lejlighed i Esbjerg. Julie og Sofie har indtil videre gået i børnehave og starter i skole når vi kommer hjem igen. Vi har længe haft planlagt at skulle på orlov, men planen var Australien og syd øst Asien, hvor Morten og Louise har rejst rundt med rygsæk før børn. Men som verden er nu har vi ændret planer et par gange, se mere om det i indlæg. Vi startede vores orlov på Fanø, det er jo også en ø 😉 og der har vi været de første 14 dage. Læs med og se mere om autocamperlivet som familie rundt i Danmark. Det skal lige siges at vi aldrig har ejet campingvogn eller autocamper tidligere, så alt er nyt for os og vi har en meget stejl læringskurve 🤩