Optimale sko til CrossFit

10

Jeg har efterhånden prøvet nogle forskellige sko i forbindelse med CrossFit og jeg kan stadig godt lide at have forskellige sko at vælge imellem.

De sko jeg bruger nu er:
Asics Gel-DS trainer 17
Adidas vægtløftersko
Reebok Nano 2
Fivefingers

Det er en ordentlig samling sko og så mange behøver man ikke have, men jeg har en filosofi om at man aldrig skal gå ned på udstyr 🙂

Jeg vil fortælle lidt om hvad jeg synes de forskellige sko er gode til og hvorfor jeg har så mange.

Asics har jeg fordi de er gode at løbe i, de er lette og ikke så høje i sålen som mange andre løbesko. Der er god stødabsorbering i, så derfor er de også gode til boxjumps og andre øvelser med hop eller løb. Da de har en god stødabsorbering betyder det også at de ikke er gode til OL løft, da de absorberer den kraft man gerne skulle bruge til at flytte stangen opad med.
Jeg bruger dem ofte til opvarmning og så afhænger det af dagens WOD om jeg beholder dem på. Hvis det eksempelvis er en WOD som indeholder løb, boxjumps, DU’s og en lille smule andet beholder jeg dem gerne på, så jeg får glæde af den gode stødabsorbering.

Adidas vægtløftersko, dem bruger jeg som navnet siger til vægtløftning som er en stor del af CrossFit. Jeg går også til vægtløftning hvor det er de sko jeg altid bruger. Jeg bruger dem til WOD, hvis det er en WOD som 13.4 med tunge Clean & Jerk og toes to bars, for der har jeg stor glæde af vægtløfterskoen i løftene og det betyder ikke noget for mig hvilke sko jeg har på når jeg laver toes to bars.

Vægtløftersko Adidas
Vægtløftersko Adidas

Reebok Nano 2 mit nyeste skoindkøb som jeg allerede er rigtig glad for. De er rigtig gode til de fleste øvelser i CrossFit, sålen er flad, hvilket gør dem gode til kettlebell. De har noget stødabsorbering hvilket gør at de sagtens kan bruges til korte løb, personligt ville jeg ikke bruge dem til løbedistancer over 1000meter. Men boxjumps, DU’s og burpees er de super gode til. De har en god solid sål, hvilket også er vigtigt i CrossFit. Andre sko kan godt blive slidt af eksempelvis burpees, da jeg rammer med spidsen af skoen først og der er løbesko som regel limet, det kan de ikke holde til i længden. Nano 2 er lavet til det og kan derfor holde til det. Desuden er de lette, hvilket jeg rigtig godt kan lide, de er fodformede så der er god plads til tæerne, det er dejligt hvis man er vant til det. Hvis man har en meget smal fod tror jeg dog mit valg ville være inov8 i stedet for Nano 2.

Fivefingers er super gode til kettlebell og kropsvægtsøvelser som ikke indebærer løb og hop, da de ikke har nogen stødabsorbering. Det er min foretrukne sko til kettlebell, da jeg har god kontakt til gulvet og kan mærke hvor jeg har min balance. Dog er det nok også den sko jeg bedst kunne undvære i forbindelse med CrossFit, men så er det jo mit motto om aldrig at gå ned på udstyr kommer til sin ret og derfor er de også en del af samlingen.

Fivefingers dannebro
Fivefingers dannebro

Der findes mange andre gode sko på markedet til CrossFit, blandt andet har Reebok lavet vægtløftersko specifikt til CrossFit, de er lettere og mere fleksible, hvilket gør dem meget mere anvendelige til flere øvelser i CrossFit og lettere at bruge i WOD som indeholder flere forskellige øvelser end lige vægtløftning. Min kæreste har købt et par, som han er meget glad for. Som jeg tidligere har skrevet synes jeg personligt at hvis du er glad for CrossFit, så gør du dig selv en kæmpe tjeneste ved at købe et par vægtløftersko, de forbedrer dine løft markant. Morten (min kæreste) har også mærket en stor forskel på at løfte med og uden vægtløftersko og er også blevet stor fortaler for dem.

Lige nu rejser vi Asien rundt med rygsæk, det der fylder mest er klart vores samling af træningssko 🙂 Jeg har hele ovenstående samling med, godt jeg kun bruger størrelse 36,5 i sko! Morten har vægtløftersko, Nano 2 og løbesko, så det er godt vejret er godt, så vi ikke behøver så meget tøj i rygsækken, for det er der ikke plads til!

louise